Naturfotograf Tom Schandy fra Vestfossen viser fotoutstillingen Dyr jeg møtte i Fotografiens Hus i hele sommer, fra 28. juni til 5. august.
Utstillingen viser utvalgte bilder av dyr og fugler fra så vel Norge som verden for øvrig.
Tom Schandy er født i 1962 i Drammen og har fotografert siden han var 12 år gammel. I dag arbeider han på heltid med natur - som fotograf, journalist, redaktør og forfatter. I alt han foretar seg står bildene sentralt, og han fotograferer over hele verden fra Svalbard i nord til Antarktis i sør fra Sør-Amerika i vest til Ny-Guinea og Kina i øst. Så langt har han gitt ut 8 bøker, og flere vil komme de nærmeste årene. To ganger er han blitt premiert i verdens største naturfotokonkurranse BG Wildlife Photographer of the Year som arrangeres av British Gas og BBC. Tom Schandy er formann i Norske Naturfotografer som er en liten forening med 40 hel- og halvprofesjonelle naturfotografer. Hans bilder selges blant annet gjennom bildebyrået Samfoto i Oslo, som har en eksklusiv avtale med Norske Naturfotografer om formidling av naturbilder.
- Dyrefotografering er spennende fordi man ikke kan regissere dyr. Man kan ikke kalle dem inn i studio og bruke fotolamper, sier Tom Schandy. Man må arbeide fullstendig på dyrenes premisser, og det er ikke alltid like lett. Mye tid er nødvendig, likeså list. Ofte er det nødvendig å tilbringe mange timer og dager i kamuflasje for å få de rette opptakene. Noen ganger er det bomturer, andre ganger er det full klaff. Ofte er det nødvendig å ta lange og kostbare reiser til ekstreme hjørner av jorda for å få bilder av de helt spesielle artene. Fem ganger har Schandy vært med isbrytere til Antarktis for å fotografere pingviner, sel og andre arter. Likeså har han vært 15 ganger i Afrika for å fotografere afrikanske dyr, noe som endte opp i bokprosjektet Det ville Afrika som kom ut i fjor.
Om sin fotografiske stil sier Schandy:
- Jeg liker å eksperimentere med ulike stilarter. Er svært glad i bilder som viser dyr i bevegelse. Det kan være sylskarpe opptak av dyr i action, men også uskarpe opptak på lang eksponering slik at man virkelig får følelsen av at dyret beveger seg. Likeså liker jeg de helt tette portrettene - og bilder av dyr i spesielle lyssituasjoner. Det er imidlertid ikke snakk om et enten eller, men et både og. Jeg vil helst ha bilder av dyr i mange forskjellige situasjoner og i ulike stilarter.