Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

IDENTITET OG FREMTIDSHÅP PÅ FOTOMUSEET I HORTEN

Samuel Fosso, Malick Sidibé, Seydou Keïta. Vestafrikansk portrettfotografi.

Seydou Keïta (1923-2001), Malick Sidibé (f. 1936) og Samuel Fosso (f. 1962) tilhører tre forskjellige generasjoner. Utstillingens fokus ligger på det studioportrettet som Keïta og Sidibé praktiserte i Bamako og Fosso i Bangui i den Sentralafrikanske Republikk i løpet av 30. år.
Seydou Keïtas fotografier er hovedsakelig fra 1950-tallet. Han var en av de første afrikanske fotografene som i 1949 åpnet eget studio. Mali, tidligere Fransk Sudan, rev seg løs fra den franske kolonimakten i 1960 og Keïta ble utnevnt til statsfotograf i 1962. Da opphører også hans private virksomhet. Samme år åpnet Malick Sidibé sitt studio.

Fotografiene av Malick Sidibé på denne utstillingen er først og fremst fra denne tidlige frigjøringstiden. En tid karakterisert av håp og tro på fremtiden. Sidibés fotografier utstråler nettopp denne følelsen av håp og glede, og de portrettertes vilje til å manifestere sin personlighet. I tillegg til hans studioportretter vises noen av hans bilder fra fester og liv på stranden.

Malick Sidibé har fått Hasselbladstiftelsens Internasjonale pris i fotografi for 2003. Stiftelsens motivering er: ”Malick Sidibé har dokumentat en viktig period i Västafrikas historia med stark inlevelse, värme och entusiasm. I reportagebilder och porträtt har han på ett unikt sätt lyckats fånga stämningen och livskraften i en sjudande afrikansk huvudstad. … , och därigenom har han skapat en minnesbild av och ett unikt vittnesbörd om 1950- och 60-talen. ”Samuel Fosso er representert med fotografier fra 1970-tallet. Han arbeidet med studioportretter i Bangui allerede som 13 åring. De bildene han stiller ut på denne utstillingen er selvportretter, tatt i studio etter at kundene har gått for dagen. Fosso er her tenåring som iscenesetter ulike identiteter.

Fotografi har en spesiell stilling i Mali. Til tross for at Mali for ikke så lenge siden (1992) var en av de fem fattigste land i verden, har landet stått som vert for en Pan-Afrikansk fotofestival. Denne festivalen har befestet Bamakos stilling som det afrikanske fotografis hovedstad og flere internasjonalt kjente fotografer arbeider her i dag. Festivalen i Bamako har også vært en viktig kilde for formidling av kunnskap om afrikansk fotografi til andre kontinenter. Revue Noir, kunsttidsskrift basert i Paris, har også bidratt til å spre informasjon om afrikansk fotografi.

Seydou Keïta, Malick Sidibé og Samuel Fosso er de mest internasjonalt etablerte Vestafrikanske fotografene til tross for at deres arbeider knapt er vist i Norge. Bare bilder av Seydou Keïta har vært vist tidligere: på Tromsø Museum i 1999.

Denne utstillingen er produsert av Xposeptember Stockholm Fotofestival 2002 i samarbeid med Rencontres de la photographie africaine (Fotofestivalen i Bamako, Mali).

Utstillingen åpner i museets lille galleri søndag 30. mars kl. 1400 og varer t.o.m. 18. mai.
 -

mer info Mer info:
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu