Utstillingsinfo
- Periode23.03.07 - 15.04.07
- StedGalleri Gathe, Bergen
Bergen, Galleri Gathe 23 mars-15 april
Quartfestivalen fra 2 juli
Stavernfestivalen 13-14 juli
Trondheim Kunstforening, januar `08
Lillehammer, Galleri Dreyer februar `08
Rockedokumentaren har aldri hatt noen tradisjon i Norge. Frem til våre dager og fenomenet Turboneger, har vi heller ikke hatt noe band i et format stort eller interessant nok til ene og alene vies et helt fotoprosjekt. Den norske fotografen Stian Andersen skriver dermed historie med sin utstilling Silent Side of Rock'n'Roll, hvor publikum møter rockemytens mangesidige og kontrastfylte vesen og kropp gjennom en serie usensurerte bilder fra Turbonegers 1 år lange norgesturné i forbindelse med plateslippet Party Animals i 2005.
Stian Andersen har jobbet som profesjonell fotograf i innland og utland siden tidlig på 90-tallet. Oslo-gutten, som forøvrig er selvlært og uten faglig skolering, brukte kort tid på etablere seg som en av Norges fremste og dyktigste musikkfotografer, noe selv hans tidligste arbeider peker i klar retning av. Hans øvrige liste over celebre motiver og klienter rommer navn som Iggy Pop, Johnny Cash, John Legend, Primal Scream, St. Etienne og Blur. Vokalist og frontfigur i sistnevnte band, Damon Albarn, innrømte engang sågar at han hadde et bilde av seg selv over senga hjemme i London, signert Andersen. Han har hatt bilder på trykk i publikasjoner som Hot Rod, Carl´s Cars, Natt&Dag, Elle, Fjords og flere, skutt album-cover for bla. St. Etienne, aha, Röyksopp, Turboneger, Bjørn Eidsvåg og Dum Dum Boys såvel som bidratt til flere bokutgivelser som bl. a. Festivalboka og Kristopher Schaus Tendenser.
Fotografiene oser av bevegelse, The Silent Side of Rock & Roll er en utstilling som stiller spørsmål ved tilblivelsen og forevigelsen av populærkulturell estetikk. Turboneger er hemningsløse til å tilegne seg framtoning, gester og tematikk fra andre artister og deretter assimilere det inn i sitt egen absurde image. Bevisste provokasjoner er en stor del av deres repertoar, og alt dette har Andersen fanget inn. Han dokumenterer rockmytologien samtidig som han er med på å forsterke den. Utstillingen oppnår sitt viktigste mål: å nå ut til dem som ikke er opptatt av verken Turboneger eller rockemusikk for øvrig.
Oppland Arbeiderblad:
Det er en soleklar link mellom rockmusikk og sterke visuelle uttrykk. I
Norge er det ingen som utnytter dette bedre en Turboneger. Det er derfor
med største selvfølgelighet en egen fotoutstilling vies dette bandet. Og få
er bedre egnet til å fange rockens intensitet en Stian Andersen.
Audun Vinger, Natt & Dag
Fotografi av rockeartister har lenge vært en upåaktet genre. I tiår etter tiår har en vendt seg til at det bare var der'' - i skyggen av andre visuelle uttrykk. Stian Andersens mesterlige fotografier har imidlertid en kvalitet i uttrykket som bidrar til å bringe denne kunstformen til et nivå jevnbyrdig med andre kunstformer. Dessuten... utstillingen har vært en formidabel suksess!
Terje Tonne, Galleri Tonne AS
Mere info og bilder på www.stianandersen.com og http://gallerigathe.no/
Stian Andersen
Stian Andersen