Edward Steichens tidlige fargefotografier

Edward Steichen er en av pionerene innen amerikansk kunstfotografi. Hans virke bidro til å heve fotografiets anseelse på samme nivå som maleri og skulptur.
Edward Steichen (1879-1973) var en svært fremgangsrik fotograf, både kommersiellt og kunstnerisk. Han fotograferte for både Vouge og Vanity Fair. Videre var han leder for avdelingen for fotografi ved Museum of Modern Art i New York i 1943. Steichen var kunstnerisk ansvarlig for mer enn 50 foto utstillinger, og ledet arbeidet med tidenes mest berømte og omtalte foto-utstilling Family of Man. Han arbeidet i en periode sammen med annen velkjent fotograf, Alfred Stigelitz, og sammen drev de The Little Galleries of the Photo-Secession i New York City, et galleri som hadde som målsetning å vise fotografiet som selvstendig kunstart.

Edward Steichen har vært mye omtalt i den senere tid grunnet at et av hans fotografier, The Pond Moonlight, ble solgt for nærmere 16 millioner norske kroner, noe som en kort tid var slagsrekord for et enkelt fotografi. The Photosecsession regnes ofte til den amerikanske pictorialismen, som rundt 1885 var en dominerende retningen innenfor fotografi. Innen denne retningen strebet man gjerne etter harmoni og fulgte gjerne dogmene for den maleriske kunsten. Flere pictorialister arbeidet også med manuelle prosesser som kulltrykk og gummitrykk, som ga utøveren friere muligheter til å påvirke bildet.

International Museum of Photography at George Eastman House i Rochester, New York, har verdens største samling av Steichen’s arbeider med nærmere 11.000 fotografier og negativer. Nylig åpnet George Eastman House utstillingen Bloom! som vektlegger Steichens tidlige eksperimenter med farvefotografi i tillegg til stilleben og landskapsstudier i svart-hvitt.

I dag er fargefotografiet en selvfølge, men det var Steichen som introduserte det til USA med den franske Autochromeplaten fra Lumiere, som var den første praktiske metoden som kunne brukes for fargefotografi. Steichen var således en svært viktig frontfigur for fargefotografiets estetiske utvikling.

Blant de nærmere 40 utstilte bildene ser vi intime portretter av Steichens egen familie, kjente personer som Frances Farmer, en amerikansk skuespillerinne, samt en rekke fotografier av blomster. Steichen var en flittig gartner som intresserte seg for botanikk og brukte ofte blomster både i sin kommersielle og sin kunstneriske karriere.

Steichen’s arbeider har en rik fargeskala som bringer tankene til maleriet. Som nevnt prøvde Steichen å tilegne maleriets estetiske form i sitt fotografiske arbeid. Det er mindre kjent at han faktisk malte også. Til tross for at fotografiene har flere tiår på nakken utstråler de fremdeles en originalitet og friskhet som er ganske typisk for en fotografisk pioner som Edward Steichen.

Mere informasjon:
www.eastmanhouse.org


Edward Steichen - Woman in hat with bouquet of flowers, 1940
Woman in hat with bouquet of flowers, 1940
Edward Steichen
Color print, dye imbibition process. <br>
Bequest of Edward Steichen by direction of Joanna T. Steichen, George Eastman House Collection <br>
Edward Steichen - Dana's hands, ca. 1923
Dana's hands, ca. 1923
Edward Steichen
Gelatin silver print. <br>
Bequest of Edward Steichen by direction of Joanna T. Steichen, George Eastman House Collection <br>

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu