Utstillingsinfo
- Periode17.04.08 - 07.06.08
- StedMichael Hoppen Gallery, London, England
-Denne gruppen av unge fotografer var en av de mest dynamiske og innflytelsesrike bevegelser i den amerikanske fotohistorien. Fotografene i the New York School bidro til å redefinere hele svart/hvitt fotografiet på en måte som det aldri hadde vært gjort før. Med denne utstillingen så ville vi vise hvordan denne gruppens fotografiske stil har utviklet seg for på den måten understreke hvor viktige disse fotografene var, forklarer gallerieier Michael Hoppe.
New York kulturelt midtpunkt
Samtidig som USA utviklet seg til en supermakt på slutten av det nittende århundret, gikk landet fra å være et jordbruksamfunn til et land hvor flere og flere flyttet fra landsbygda og inn til byene. I denne atmosfæren vokste New York frem som en av USAs definitive kunst og kulturbyer. En rekke fotografer som Robert Frank, Lee Friedlander, William Klein, Helen Levitt, Lisette Model og Garry Winogrand valgte å bosette seg i byen og brukte dens frenetiske tempo og rastløse energi som tema i sine arbeider.
Annerledes fotografi
Til tross for at mange av disse fotografene var immigranter fra Europa og derfor hadde med seg en kunstnerisk og intellektuell tradisjon så klarte de å se bort fra alle kunstneriske «regler» og jobbe på en helt annen måte. Fotografene i gruppen the New York School ønsket å dokumentere New York slik de oppfattet byen, som var på en mer direkte måte, uten hang til å skjønnmale en by som faktisk hadde sine negative sider.
Tidligere hadde fotografer som Berenice Abbott, Alfred Stieglitz og Edward Steichen fotografert New Yorks bruer og bygninger og nærmest forvandlet dem til symboler for fremskritt og optimisme. Like mye som Stieglitz, Abbott og Steichen fremstilte byen som et symbol for håp og fremtidstro, like opptatt var the New York School fotografene av å vise hvordan New York egentlig så ut fra gateplanet.
Kornete og uskarpe bilder
Som hovedregel så disse fotografene bort ifra storformatkameraet til fordel for det mer fleksible småbildekameraet. Mange av disse bildene er kjennetegnet av skjeve kameravinkler, hvor uskarpe og kornete bilder var regelen heller enn unntaket.
Med gaten som utgangspunkt prøvde disse fotografene å fange rytmen i byen. Akkurat som livet i en storby kan være uoversiktlig, så kan det være vanskelig å finne ut av hva som egentlig skjer i disse bildene. Alt foregår i et rasende tempo hvor alle sanser blir utsatt for en visuell overbelastning.
En av denne gruppens fotografer, Lisette Mode, har ifølge et sitat i utstillingens pressemelding sagt at en fotograf arbeider med det avgjørende sekundet han eller hun har til rådighet for å gjøre et valg. Det fotografi egentlig handler om er å finne frem og avsløre sannheten som finnes overalt.
-Denne utstillingen har vært en av våre mest populære utstillinger så langt i 2008. Vi har hatt besøkende fra alle aldersgrupper. Det sier litt om hvordan disse bildene fortsatt kan engasjere et publikum, avslutter Michael Hoppen
Utstillingen The New York School varer frem til 7. juni
_________________________________________
Mer informasjon:
www.michaelhoppengallery.com
Central Park, New York, 1960
Neil Libber
© Neil Libbert courtesy Michael Hoppen Gallery
Taxi, New York 1947
Ted Croner
© Ted Croner courtesy Howard Greenberg Gallery, NYC/ Michael Hoppen Gallery
Grand Central Station, New York, 1960
Neil Libbert
© Neil Libbert courtesy Michael Hoppen Gallery
Coney Island, c. 1947
Sid Grossman
© Sid Grossman courtesy Howard Greenberg Gallery, New York / Michael Hoppen Gallery
Manhattan from the Brooklyn Promenade, 1954
Louis Stettner
© Louis Stettner courtesy Bonni Benrubi Gallery, New York / Michael Hoppen Gallery
42nd Street, New York
Neil Libbert
© Neil Libbert courtesy Michael Hoppen Gallery
42nd Street, New York
Neil Libbert
© Neil Libbert courtesy Michael Hoppen Gallery
N.Y.C., 1964
Lee Friedlander
© Lee Friedlander courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco/ Michael Hoppen Gallery