Glemte japanske fotografer

International Center for Photography i New York setter søkelyset på japansk fotografi med utstillingen Heavy Light: Recent Photography and Video from Japan.
Det er ikke ofte fotografi fra Japan får slippe til i New Yorks fotogallerier. De siste årene har galleriene vært mer opptatt av kunstfoto i Kina og mange kuratorer i USA har rett og slett glemt bort hva japanske fotografer arbeidet med.

-Fotografi fra Japan har blitt fullstendig oversett i USA. Det er kun i de senere årene at vi har begynt å se på fotografer som Shomei Tomatsu og Daido Moriyama som begge er over sytti år.

-Dette har igjen skapt et enormt informasjons vakum med tankte på hva som foregår i Japan, og dette er grunnen til at vi arrangerte denne utstillingen, sier Christopher Phillips, kurator ved International Center for Photography til foto.no

Første gang i USA

Utstillingen viser åtti arbeider fra tretten japanske fotografer, hvor halvparten aldri har blitt vist i USA før nå. De temaene som dominerer i japansk fotografi er spennet mellom naturen og en menneskeskapt verden og en gransking av japansk kultur og tradisjon.

-Disse kunstnerne har en fantastisk visuell fantasi og oppfinnsomhet. Mange av disse fotografiene gir oss et bilde av den forandringen Japan som samfunn har gått gjennom de siste årene. Disse fotografene vil utvilsomt være med på å forme japansk kunst i fremtiden, sier Phillips.

Annerledes fotografi

Fotografiene som blir presentert i denne utstillingen beskrives som individualistiske og på grensen til det eksentriske. De fleste arbeidene omhandler forandringer som har funnet sted i det japanske samfunnet siden midten av 90-tallet.

Et eksempel her er fotografen Tomoko Sawadas serie School Days som handler om spenningen mellom individet og japans kollektive kultur.

-Japan er på mange måter et veldig innadvent land. Fotografiet og dets utøvere er del av en lukket krets med sin egne gallerier og bøker som kun blir publisert i Japan.

-Forøvrig så er det i Japan en total mangel på kontakt mellom fotografer og andre utøvende kunstnere som er fra samme generasjon. Dette resulterer i at fotografi ikke spiller den samme rollen som i den vestlige verden, forklarer Phillips.


Liten gruppe

Ifølge Phillips så har New York en liten, men sofistikert gruppe mennesker som er opptatt av japansk kunst, og disse gruppene besøker utstillingen med jevne mellomrom.

-Nesten hver dag ser jeg disse individene i utstillingslokalene. De er veldig entusiastiske når det gjelder japansk fotografi, og har gjerne lange diskusjoner om hvert bilde.

-Imidlertidig så tror jeg ikke den jevne amerikaner er spesielt opplyst om japansk kultur. For dem så virker sikkert disse arbeidene fremmede og svært merkelige. Uansett så vil jeg si at jo yngre publikum vi har jo mer mottagelige er de for denne type fotografi, avslutter Phillips


Utstillingen varer frem til 7. september

Mer informasjon:

www.icp.org

Miwa Yanagi - Fairy Tales Series: Gretel, 2004
Fairy Tales Series: Gretel, 2004
Miwa Yanagi
© Miwa Yanagi Courtesy of the artist
Tomoko Sawada - School Days
School Days
Tomoko Sawada
Kenji Yanobe -
Kenji Yanobe
©Courtesy of Gallery Koyanagi and Yoshii Gallery NY
Risaku Suzuki - Kumano, 1997
Kumano, 1997
Risaku Suzuki
©Courtesy of Gallery Koyanagi and Yoshii Gallery NY
Asako Narahashi - Half Awake and Half Asleep in the Water (Makuhari), 2001
Half Awake and Half Asleep in the Water (Makuhari), 2001
Asako Narahashi
© Asako Narahashi Courtesy of the artist
Makoto Aida - Ai-chan BONSAI (pine) in the garden, 2008
Ai-chan BONSAI (pine) in the garden, 2008
Makoto Aida
© Makoto Aida Courtesy of Mizuma Art Gallery
Naoki Kajitani - Starlight, Nagasaki, 2006
Starlight, Nagasaki, 2006
Naoki Kajitani
© Naoki Kajitani Courtesy of Third Gallery Aya
Yukio Nakagawa - Eyelashes, 1976
Eyelashes, 1976
Yukio Nakagawa
© Yukio Nakagawa Courtesy of Yukio Nakagawa Office and the Miyagi Museum of Art
Masayuki Yoshinaga - Goth-Loli: Ageha 24 Aoko 23, 2006
Goth-Loli: Ageha 24 Aoko 23, 2006
Masayuki Yoshinaga
© Masayuki Yoshinaga Courtesy of the artist
Hiroh Kikai - A man who tells me that he has always wanted to attract attention, ever since he was a kid, and has always been knocked around for it, 2002
A man who tells me that he has always wanted to attract attention, ever since he was a kid, and has always been knocked around for it, 2002
Hiroh Kikai
© Hiroh Kikai Courtesy of the artist

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu