Ansel Adams i Bergen

Ansel Adams er en av de mest anerkjente og betydningsfulle landskapsfotografer fra det 20. århundre. Utstillingen "Ansel Adams - Fotografier" kan sees fra 12. september frem til 30. november på Bergen Kunstmuseum.
Gjennom sitt arbeid flyttet Ansel Adams både tekniske og kunstneriske grenser og kom til å representere straight photography, hvor man la vekt på å være tro mot mediet. Adams var i tillegg en ivrig miljøvernaktivist og flere av hans mest berømte foto viser de amerikanske naturparkene før masseturismens inntog.

De vel 70 verkene på utstillingen viser utviklingen i Ansel Adams (1902-1984) sitt kunstnerskap over flere tiår. Alle verkene er håndplukket av Adams selv i løpet av hans siste leveår, valgt ut fra hans arkiv av mer enn 40.000 negativer. Verkene viser naturdetaljer og portretter men fremfor alt fotografiene av det amerikanske landskapet som gav han internasjonalt berømmelse.

Miljøverneren
Ansel Adams utdannet seg opprinnelig som musiker. Han ble inspirert til å fotografere da han som ungdom var på en tur til nasjonalparken Yosemite i California. Fra 1927 var fotografiet hans hovedbeskjeftigelse og forholdet til Yosemite varte livet ut. Adams spilte en viktig rolle i utviklingen av den amerikanske miljøbevegelsen. Som 17-åring ble han medlem av landskapsverngruppen The Sierra Club, og var i fire år leder av organisasjonens hovedkvarter i Yosemite. De svart-hvite fotografiene av det amerikanske landskapet utgjør i dag det fremste dokumentasjonsmaterialet av nasjonalparkene før masseturismens inntog.

Fototeknisk nyskaper
Det tidligste fotografiet som er med i utstillingen er Lodgepole Pines, Lyell Fork of the Merced River, Yosemite National Park, California fra 1921. Adams eksperimenterte her med soft fokus, etsning og andre teknikker typiske for tidens fotografiske piktorialisme. På slutten av 1920-tallet bevegde Adams seg bort fra denne soft-fokus teknikken til motsatsen pure eller straight photography. Han ville være tro mot mediet og ønsket å få frem skarphet i bildene blant annet ved hjelp av mindre apparater, kamerastativ og lengre eksponeringstid.

Adams hadde en viktig rolle som pedagog og som forkjemper for institusjonell anerkjennelse av fotografiet som kunstform blant annet med opprettelsen av fotoavdelingen ved Museum of Modern Art i New York. Ikke mindre enn tre Guggenheim-stipender mottok Ansel Adams i løpet av karrieren. Det første fikk han i 1941 for å fotografere amerikanske nasjonalparker og -monumenter.

Utstillingen er organisert av Modern Art Oxford. Alle kunstverkene er fra Anne Adams Helms samling.
Ansel Adams -
Ansel Adams

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu