I 2008 økte det totale antall solgte kameraer med 10%, til 542 000. Salg av filmbaserte kameraer endte på 25 stykk. Mens salget av digital speilrefleks passerte 107 000.
I Sverige, som har en nesten dobbelt så stor befolkning som Norge, ligger antall solgte speil på 124 000 kameraer. Finland og Danmark har også langt lavere salg av speilrefleks i prosent av totalen, enn Norge.
En viktig og rimelig hobby for stadig flere
I en forbrukerundersøkelse i regi av Fotorådet før jul* oppgav 23% av de spurte at foto var en "viktig hobby" for dem. Ikke overraskende er det speilrefleksbrukerne som svarer dette.
- Det er mange i Norge som anser foto som en viktig hobby. Entusiasmen brer seg også utover til stadig yngre og eldre brukere. Priserosjon og teknologiske nyvinninger er andre hovedårsaker til veksten i nettopp speilrefleks, sier Informasjonssjef i Fotorådet Benedicte Fasmer Waaler.
Forventer fortsatt vekst i speil
Fotorådet tror at trenden vil holde seg, og at speilreflekssalget vil øke i volum med ytterligere 15% i 2009. Totalt anslår man et kamerasalg i 2009 på nivå med 2008-salget.
- Foto er en relativt rimelig hobby, og den er i vekst. Vi tror den veksten kan holde seg, også i finansielt dårlige tider. Men speilrefleks vil nå ta en bit av kompaktmarkedet, sier Waaler.
Fotoentusiastene gir nye bildemarkeder
- Vi ser samtidig at speilrefleksbrukerne har en annen adferd i bildemarkedet. Foto er ikke lenger hovedsakelig dokumentasjon og kommunikasjon, men i stigende grad også dekorasjon, sier Waaler.
I forbrukerundersøkelsen i regi av Fotorådet før jul, oppga 19% av nordmenn "fordi jeg ønsker å bruke bildene mine til dekorasjon i hjemmet" som svar på spørsmålet "hva er de viktigste årsakene til at du fotograferer". Her dominerer ikke overraskende speilrefleksbrukerne igjen.
- Fotoentusiastene lager plakater, lerret og store bilder basert på egne bilder, heller enn å kjøpe masseproduserte produkter. Vi tror at foto som dekorasjon er en trend som vil styrke seg i løpet av 2009, sier Waaler.
Samme forbrukerundersøkelse at hele 95% av de som har laget fotobok eller lerret via internett er fornøyde med produktet, og hele 80 % har planer om å lage det igjen.
- Vi tror det er et enormt potensiale i dette markedet. Bildemarkedet er nærmest motsyklisk - man dyrker de nære ting og har gjerne bedre tid til å ta hånd om bildene sine, i dårlige tider, sier Waaler.
I Sverige, som har en nesten dobbelt så stor befolkning som Norge, ligger antall solgte speil på 124 000 kameraer. Finland og Danmark har også langt lavere salg av speilrefleks i prosent av totalen, enn Norge.
En viktig og rimelig hobby for stadig flere
I en forbrukerundersøkelse i regi av Fotorådet før jul* oppgav 23% av de spurte at foto var en "viktig hobby" for dem. Ikke overraskende er det speilrefleksbrukerne som svarer dette.
- Det er mange i Norge som anser foto som en viktig hobby. Entusiasmen brer seg også utover til stadig yngre og eldre brukere. Priserosjon og teknologiske nyvinninger er andre hovedårsaker til veksten i nettopp speilrefleks, sier Informasjonssjef i Fotorådet Benedicte Fasmer Waaler.
Forventer fortsatt vekst i speil
Fotorådet tror at trenden vil holde seg, og at speilreflekssalget vil øke i volum med ytterligere 15% i 2009. Totalt anslår man et kamerasalg i 2009 på nivå med 2008-salget.
- Foto er en relativt rimelig hobby, og den er i vekst. Vi tror den veksten kan holde seg, også i finansielt dårlige tider. Men speilrefleks vil nå ta en bit av kompaktmarkedet, sier Waaler.
Fotoentusiastene gir nye bildemarkeder
- Vi ser samtidig at speilrefleksbrukerne har en annen adferd i bildemarkedet. Foto er ikke lenger hovedsakelig dokumentasjon og kommunikasjon, men i stigende grad også dekorasjon, sier Waaler.
I forbrukerundersøkelsen i regi av Fotorådet før jul, oppga 19% av nordmenn "fordi jeg ønsker å bruke bildene mine til dekorasjon i hjemmet" som svar på spørsmålet "hva er de viktigste årsakene til at du fotograferer". Her dominerer ikke overraskende speilrefleksbrukerne igjen.
- Fotoentusiastene lager plakater, lerret og store bilder basert på egne bilder, heller enn å kjøpe masseproduserte produkter. Vi tror at foto som dekorasjon er en trend som vil styrke seg i løpet av 2009, sier Waaler.
Samme forbrukerundersøkelse at hele 95% av de som har laget fotobok eller lerret via internett er fornøyde med produktet, og hele 80 % har planer om å lage det igjen.
- Vi tror det er et enormt potensiale i dette markedet. Bildemarkedet er nærmest motsyklisk - man dyrker de nære ting og har gjerne bedre tid til å ta hånd om bildene sine, i dårlige tider, sier Waaler.
- Fotoundersøkelsen er gjennomført av Zapera for IKT-Norge / Fotorådet
Illustrasjonsfoto: Canon eos 50D
Geir Brekke